Haji, Seperti Manusia yang Baru Dilahirkan



Selain pahala berupa darjah yang ditingkatkan , ibadah - ibadah dalam syariat Islam juga mempunyai hikmah membersihkan diri seorang muslim dari kotoran dosa . Hal itu kerana ibadah - ibadah itu berperanan dalam mewujudkan suasana jiwa yang penuh dengan iman . Dengan suasana ini seorang muslim akan terbebas dari syahwat yang selama ini membelenggunya , dan terarahkan untuk selalu menghambakan dirinya kepada Allah swt .
Mulai dari ibadah wudhu , Rasulullah saw . bersabda :

 
إذا توضأ العبد المسلم أو المؤمن فغسل وجهه خرج من وجهه كل خطيئة نظر إليها بعينيه مع الماء أو مع آخر قطر الماء فإذا غسل يديه خرج من يديه كل خطيئة كان بطشتها يداه مع الماء أو مع آخر قطر الماء فإذا غسل رجليه خرجت كل خطيئة مشتها رجلاه مع الماء أو مع آخر قطر الماء حتى يخرج نقيا من الذنوب
" Jika seorang muslim berwudhu , saat dia membasuh wajahnya , keluarlah semua dosa yang diperbuat matanya , dan hilang bersama air atau bersama titisan air yang terakhir . Saat membasuh tangannya , keluarlah semua dosa yang telah diperbuat tangannya , dan hilang bersama air atau bersama titisan air yang terakhir . Saat membasuh kakinya , keluarlah dosa yang didatangi dengan kakinya , dan hilang bersama air atau titisan air yang terakhir . Hingga akhirnya , dia menjadi orang yang bersih dari dosa . " [ HR . Muslim ] .
Hal yang sama juga berlaku untuk solat . Rasulullah saw . bersabda :

أرأيتم لو أن نهرا بباب أحدكم يغتسل فيه كل يوم خمسا ما تقول ذلك يبقي من درنه قالوا لا يبقي من درنه شيئا قال فذلك مثل الصلوات الخمس يمحو الله به الخطايا

" Bagaimana kiranya kalau ada sebuah sungai mengalir di depan rumah salah seorang di antara kalian , orang itu mandi lima kali setiap harinya , apakah orang itu masih kotor ? " Para sahabat menjawab , " Tentu tidak ada kotoran yang tersisa . " Rasulullah saw . melanjutkan , " Demikian juga solat lima waktu akan menghapuskan dosa - dosa . " [ HR . Bukhari dan Muslim ] .
Begitu pula puasa di bulan Ramadhan . Rasulullah saw . bersabda :
من صام رمضان إيمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه
" Orang yang berpuasa bulan Ramadhan dengan keimanan dan mengharap pahala , nescaya akan diampuni dosa - dosa yang telah lalu . " [ HR . Bukhari dan Muslim ] .
Adapun tentang membayar zakat , Allah swt . berfirman :
خذ من أموالهم صدقة تطهرهم وتزكيهم بها

" Ambillah zakat dari sebahagian harta mereka , dengan zakat itu kamu membersihkan dan mensucikan mereka . " [ At - Taubah : 103 ] .
Demikianlah , semua ibadah akan menghapuskan dosa . Tapi kadang ada dosa besar yang masih tersisa . Di sinilah haji akan menghapuskan dosa - dosa itu hingga bersih sama sekali seperti bayi yang baru dilahirkan .
من حج لله فلم يرفث ولم يفسق رجع كيوم ولدته أمه
" Orang yang melaksanakan haji ikhlas kerana Allah swt . , Lalu tidak berkata kotor dan tidak berbuat kefasikan , maka dia akan pulang ( bersih dari dosa ) seperti saat dilahirkan oleh ibunya . " [ HR . Bukhari dan Muslim ] .Ketika mati , ' Amr bin Al - ' Ash ra . meriwayatkan bahawa dirinya dulu pernah menjadi orang yang paling benci kepada Rasulullah saw . Dia sangat berkeinginan untuk boleh membunuh Rasulullah saw . Syukurlah perkara itu tidak berlaku , " Kalau dulu aku benar - benar boleh membunuhnya , tentu aku menjadi penduduk neraka . " Tapi ketika dirinya mendapatkan hidayah keimanan , beliau mensyaratkan semua dosanya dihapuskan . Rasulullah saw . bersabda :

 
أما علمت أن الإسلام يهدم ما كان قبله وأن الهجرة تهدم ما كان قبلها وأن الحج يهدم ما كان قبله
" Tidakkah engkau mengetahui bahawa masuk Islam itu menghapuskan dosa - dosa sebelumnya ? Bahawa hijrah itu menghapuskan dosa - dosa sebelumnya ? Bahawa ibadah haji itu menghapuskan dosa - dosa sebelumnya ? " [ HR . Muslim ] .
Dihapuskannya dosa itu didapati tentu jika haji yang dilaksanakannya mabrur . Sedangkan haji akan mabrur jika kos yang digunakan adalah halal dan thayyib , seluruh manasik dilaksanakan dengan baik , banyak diisi dengan perbuatan baik seperti berzikir dan membantu orang lain , dan tidak dikotori dengan hal - hal yang boleh merosakkannya seperti berkata kotor , berdebat , dan lain sebagainya .
Menurut Imam Hasan Al - Basri , di antara tanda dosa telah diampuni adalah seorang haji bersikap zuhud di dunia , dan lebih perhatian terhadap persiapan menuju akhirat . Hal ini menjadi kenyataan kerana selama melaksanakan haji , dia melihat banyak hal yang mengingatkan pada kehidupan akhirat . Mulai dari perjalanan , memakai kain ihram , wukuf di padang Arafah , dan sebagainya . Semakin kuat keimanan kepada Hari Akhir dan kemestian mempersiapkannya .
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori KELEBIHAN / tahukah anda dengan judul Haji, Seperti Manusia yang Baru Dilahirkan . Anda bisa bookmark halaman ini dengan URL http://cmdia.blogspot.com/2013/12/haji-seperti-manusia-yang-baru.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: Unknown -

Belum ada komentar untuk "Haji, Seperti Manusia yang Baru Dilahirkan "

Post a Comment

terima kasih kerana sudi memberi coment, harap datang ke blog ini lagi ya.