Koleksi Gambar Masjid Tercantik Di Dunia



10. Masjid Baitul Mukarram di Dhaka City, Bangladesh.
Masjid Negara Bangladesh. Ditemui pada 1960-an dan terletak di tengah-tengah bandar Bangladesh. Mampu memuatkan 30, 000 jemaah dalam satu masa. Walaupun masjid ini adalah antara 10 masjid yang terbesar di dunia, keluasannya masih tidak mampu untuk menampung jemaah yang sangat ramai di negara itu. Di sebabkan itu, Bangladesh memutuskan untuk menambah lagi keluasan masjid ini.


09. Masjid Faisal di Islamabad, Pakistan.
Masjid Faisal di Islamabad ini adalah masjid yang terbesar di selatan timur dan selatan Asia dan masjid yang ke-4 terbesar di dunia. Masjid ini memegang rekod masjid terbesar dunia pada 1986-1993 sebelum rekod masjid terbesar diambil alih oleh Masjid Hassan II di Casablanca, Morocco dan selepas pembesaran Masjid Al-Haram (Grand Mosque) di Mekah dan Al-Masjid Al-Nabawi (Masjid Nabi) di Madinah, Saudi Arabia pada tahun 1990-an.




08. Masjid Sultan, Singapura.
Masjid Sultan yang terletak di Muscat Street dan North Bridge Road di Kampong Glam Rochor daerah di Singapura ini masih dianggap salah satu masjid yang paling penting di Singapura. Masjid sultan pada dasarnya tidak berubah sejak ia dibina, hanya dengan penambahbaikan yang dibuat di dewan utama pada tahun 1960 dan lampiran ditambah pada tahun 1993. Ia ditetapkan sebagai monumen kebangsaan Singapura pada 14 Mac 1975.


07. Masjid Baiturrahman, Banda Acheh, Indonesia.
Masjid Baiturrahman adalah sebuah masjid yang terletak di pusat bandar Banda Aceh, Indonesia. Masjid ini merupakan masjid Kesultanan Aceh. Apabila Belanda menyerang kota Banda Aceh pada tahun 1873, masjid itu dibakar,dan Belanda membina semula sebuah masjid sebagai penggantinya. Masjid berkubah ini hanya dapat disiapkan pada 27 Disember, 1883. Masjid ini diperluaskan lagi dengan 3 kubah pada tahun 1935. Dan akhir sekali berkembang lagi kepada 5 kubah di 1959-1968. Masjid ini merupakan salah satu masjid yang paling indah di Indonesia, mempunyai bentuk unik, ukiran yang menarik, halaman yang luas dan rasa nyaman sekiranya berada di dalam bilik masjid.


06. Masjid Taj'ul, Bhopal, India.
Masjid Taj'ul, adalah sebuah masjid yang terletak di Bhopal, India. Ia juga antara masjid terbesar di Asia. Masjid ini juga digunakan sebagai madrasah (sekolah Islam) pada waktu petang.



05. Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin di Bandar Seri Begawan, Brunei.
Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin merupakan masjid diraja untuk Kesultanan Brunei yang terletak di Bandar Seri Begawan, ibu kota Kesultanan Brunei. Masjid ini diklasifikasikan sebagai salah satu masjid yang paling hebat di rantau Asia Pasifik dan menjadi tarikan utama kepada pelancong. Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin dianggap sebagai mercu tanda negara bagi penduduk Brunei.



04. Masjid Zahir di Kedah, Malaysia.
Masjid ini telah dibina pada tahun 1912 dan dibiayai oleh Tunku Mahmud, anak Shah Sultan Tajuddin Mukarram. Masjid ini adalah makam pahlawan Kedah yang telah meninggal dunia semasa mempertahankan Kedah dari Siam pada tahun 1821. Seni bina dari masjid yang diilhamkan dari Masjid Azizi di bandar Langkat di utara Sumatera, Indonesia. Masjid ini diasaskan dengan lima kubah besar yang melambangkan lima prinsip utama Islam. 


03. Masjid Al Aqsa di Jerusalem, Israel/Palestine.
Masjid Al-Aqsa (bermaksud masjid paling jauh), juga dikenali sebagai Al-Aqsa, adalah makam Islam di Kota Lama Baitulmaqdis. Di masjid itu sendiri ada sebahagian daripada al-Haram ash-Sharif  (bersama dengan Dome of the Rock), sebuah laman yang juga dikenali Kuil Gunung sebagai tapak suci dalam agama Yahudi, kerana ia dipercayai menjadi Kaabah di Jerusalem pernah didirikan. Masjid ini dianggap sebagai tapak ketiga paling suci dalam Islam. Umat ​​Islam percaya bahawa Nabi Muhammad telah diangkat dari Masjidilharam di Mekah ke Masjid Al-Aqsa semasa perjalanan malam. Masjid ini dijadikan kiblat umat Islam selama tujuh bulan.



02. Masjid Al Nabawi di Medina, Saudi Arabia.
Masjid Al-Nabawi merupakan masjid kedua paling suci dalam Islam dan merupakan masjid kedua terbesar di dunia selepas Masjid Al-Haram di Mekah. Salah satu tempat yang paling penting masjid ini adalah Kubah Hijau (pusat masjid), di mana makam Nabi Muhammad terletak. Tidak diketahui bila kubah hijau itu telah dibina tetapi manuskrip awal kurun ke-12 menjelaskan tentang kubah. Pemimpin awal Islam yang juga merupakan sahabat Rasulullah, Abu Bakar As-Siddiq dan Umar al-Khattab juga telah dikebumikan di sekitar masjid ini.


01. Masjid Al Haram di Mekah, Saudi Arabia.
Masjid Al Haram merupakan masjid terbesar di dunia. Masjid yang terletak di kota Mekah, di sekitar Kaabah, di mana ia menjadi kiblat umat Islam. Masjid ini dianggap tempat paling suci di muka bumi. Masjid ini juga dikenali sebagai Masjid Terbesar. Struktur meliputi kawasan seluas 400.800 meter persegi (99.0 ekar), termasuk ruang solat terbuka dan tertutup dan boleh menampung sehingga 4 juta orang dalam tempoh Haji, salah satu ibadah terbesar tahunan Islam di dunia.
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori BERITA / ISU UMUM / KELEBIHAN / tahukah anda dengan judul Koleksi Gambar Masjid Tercantik Di Dunia. Anda bisa bookmark halaman ini dengan URL http://cmdia.blogspot.com/2012/08/koleksi-gambar-masjid-tercantik-di-dunia.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: Unknown -

1 Komentar untuk "Koleksi Gambar Masjid Tercantik Di Dunia"

  1. membeli mata wang dan SSD palsu bahan kimia untuk mencuci wang hitam ... (collinscohen83@gmail.com) euro, GBP, dolar

    kita adalah pengeluar terbaik daripada wang kertas palsu yang berkualiti tinggi dan bahan kimia SSD. kami menawarkan hanya yang berkualiti tinggi mata wang palsu nota asal. bil-bil ini tidak rumah dibuat tetapi pembuatan industri dan profesional, oleh itu juruteknik berkelayakan dari kami, rusia, korea dan china .we menawarkan wang palsu berkualiti tinggi bagi mata wang berikut; usd euro, dolar kita -dnr - - eur dinar, GBP - pound British, INR - rupee indian, AUD - Dolar Australia, cad - dolar Kanada, AED - UAE dirham, ZAR - rand CHF franc swiss, CNY - yuan cina, MYR - ringgit malaysia, THB - thai baht, NZD - dolar new zealand, sar - riyal arab saudi, QAR - Qatar riyal


    kami menjual bahan kimia seperti tourmaline, s.s.d. kimia / penyelesaian, castro x
    oksida, a4. dan banyak seperti serbuk pengaktifan & penyelesaian SSD untuk pembersihan
    wang hitam kimia dan produk bersekutu diperbadankan adalah utama
    pengeluar produk farmaseutikal dan industri dengan kekunci
    pengkhususan dalam pengeluaran SSD penyelesaian automatik yang digunakan dalam
    pembersihan wang hitam, wang dirosakkan dan nota bank bernoda dengan anti
    quality.others angin untuk nota rosak, bil-bil seperti usd, euro, pound,
    memindahkan warna dari nota digunakan untuk bil putih baru, dan nota hitam, kita
    bergantung kepada komisyen kami juga menawarkan mesin untuk melakukan pembersihan besar, dan kita
    melakukan penghantaran produk ke destinasi pembeli selepas bayaran perundingan,
    bergantung kepada kes-kes yang berbeza. untuk maklumat lanjut sila hubungi kami di
    pejabat kami yang berbeza. spain, india, china, thailand, Kemboja. england,
    sweden, malaysia.dubai,

    adalah anda cari: -

    SSD penyelesaian kimia larutan kimia untuk pembersihan wang hitam
    SSD syarikat kimia penyelesaian SSD kimia untuk membersihkan hitam
    wang
    SSD memelihara syarikat penyelesaian SSD kimia untuk membersihkan hitam
    wang
    pengaktifan serbuk s.s.d. larutan kimia untuk membersihkan hitam
    kami dolar
    aktif serbuk serbuk pengaktifan untuk membersihkan nota hitam
    wang hitam pembersihan wang hitam bersih
    SSD penyelesaian terbaik nota hitam bersih
    membersihkan nota hitam pembersihan wang hitam

    sila ambil perhatian: kami hanya tawaran pada s.s.d. berkualiti tinggi penyelesaian bahan kimia untuk
    pembersihan wang hitam


    kami adalah pengeluar dan penjual bagi semua jenis bahan kimia seperti super
    SSD penyelesaian zwv8 serbuk pengaktifan model automatik dan pengaktifan semula
    serbuk, serbuk anti udara, serbuk raksa, mesin pemaju wang automatik
    membeku peralatan lebur kimia, pengawal suhu automatik dan
    mesin pembersihan.

    kita adalah terbaik yang terkemuka di dunia dan sepanjang masa pengeluar terbaik dokumen kualiti, dengan lebih daripada 12 juta
    dokumen kami yang beredar di seluruh dunia.

    kami menghasilkan pelbagai dokumen, daripada pasport, lesen, kad id, dokumen kerakyatan, dokumen pekerjaan, bil utiliti, dokumen perjalanan, dokumen dan lain-lain pendidikan ... memandu

    kami menggunakan semua ciri-ciri keselamatan dan dokumentasi yang tersedia adalah sah pada mesin mesin yang boleh dibaca.
    mereka datang dengan ciri-ciri biometrik dan mikrocip untuk pasport dan hologram, laminates, dapat mengimbas dan lain-lain

    untuk pertanyaan atau pesanan

    kenalan e-mel: collinscohen83@gmail.com

    skype: money.ceo24

    beberapa pasport utama kami menghasilkan

    kami pasport,
    pasport Australia,
    pasport belgium,
    Brazil (brazil) pasport,
    Kanada (Kanada) pasport,
    finnish (finland) pasport,
    Perancis (Perancis) pasport,
    german (germany) pasport,
    dutch (netherland / holland) pasport,
    pasport israel,
    pasport uk,
    pasport Itali
    spanish (spain) pasport,
    mexican (mexico) pasport,
    pasport selatan Afrika.
    lesen pemandu Australia,
    lesen pemandu Kanada,
    Perancis (Perancis) lesen pemandu,
    dutch (netherland / holland) lesen memandu,
    german (germany) lesen memandu,
    lesen memandu uk,

    dan banyak lagi negara-negara lain dan dokumen lain.

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi memberi coment, harap datang ke blog ini lagi ya.