Bahaya Sifat Menyombong Diri

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: 
Tidak akan masuk syurga seseorang yang ada di dalam hatinya perasaan sombong walaupun sebesar zarah. Seseorang lelaki berkata, Sesungguhnya seseorang itu suka pakaian dan kasutnya cantik. 
Baginda s.a.w. bersabda Lagi..
Sesungguhnya Allah itu Maha Indah dan Allah suka kepada keindahan. 
Riwayat Muslim 
Huraian Hadith:
  • Sifat sombong dan takbur adalah ditegah oleh Islam. Oleh itu umat Islam hendaklah menjauhinya demi menjaga kesejahteraan hidup. 
  • Kita harus melakukan apa sahaja yang disukai demi keselesahan dirinya sendiri mahupun keluarga tetapi janganlah sampai melanggar batas syariat dan janganlah berniat untuk menunjuk-nunjuk atau bermegah-megah kepada orang lain kerana ia akan menimbulkan perasaan dengki dan benci orang lain yang mengakibatkan permusuhan. 
  • Islam tidak melarang umatnya daripada mengutamakan keindahan dalam sesuatu perkara kerana keindahan itu adalah kesempurnaan yang boleh membangkitkan ketenangan.
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori Musuh Kita dengan judul Bahaya Sifat Menyombong Diri. Anda bisa bookmark halaman ini dengan URL http://cmdia.blogspot.com/2013/12/bahaya-sifat-menyombong-diri_14.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: Unknown -

Belum ada komentar untuk "Bahaya Sifat Menyombong Diri"

Post a Comment

terima kasih kerana sudi memberi coment, harap datang ke blog ini lagi ya.