apakah Hukum Mempelajari Ilmu Akidah

Ilmu Tauhid adalah asas atau tunjang dalam agama Islam jika dibandingkan dengan ilmu-ilmu Islam yang lain seperti fiqh, tasawuf, akhlak dan sebagainya. Ilmu tauhid ini sangat penting kerana ia mengajar manusia untuk mengenali Allah dengan cara lebih mendalam, ilmu ini juga mampu untuk menambah tahap keyakinan seseorang terhadap kewujudan dan kekuasaan Allah. Kalaulah seseorang itu tidak mempelajari ilmu tauhid bagaimana dia hendak mengenali dan beriman kepada Allah. 

Berdasarkan keterangan di atas ini, hukum mempelajari ilmu tauhid adalah fardu ’ain atau wajib bagi setiap mukallaf (orang yang akil dan baliqh), lelaki dan perempuan. Mempelajari ilmu tauhid adalah wajib atau satu keharusan bagi setiap orang yang memiliki akal sehat dan telah memasuki umur dewasa sebelum ia mempelajari ilmu-ilmu agama lainnya. Karena ilmu ini bersangkutan dengan keimanan dan  keberadaan Allah dan para rasul rasulNya.
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori AQIDAH dengan judul apakah Hukum Mempelajari Ilmu Akidah. Anda bisa bookmark halaman ini dengan URL http://cmdia.blogspot.com/2012/05/apakah-hukum-mempelajari-ilmu-akidah.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: Hafiz Muslim -

Belum ada komentar untuk "apakah Hukum Mempelajari Ilmu Akidah"

Post a Comment

terima kasih kerana sudi memberi coment, harap datang ke blog ini lagi ya.