solat adalah simbol bagi nama Nabi


Allahuakbar !!

Perbuatan-perbuatan dalam solat adalah simbol bagi nama Nabi

احمد = ا + ح + م + د = Ahmad

Ketahuilah bahawa Ahmad ialah salah satu nama lain bagi Nabi Muhammad s.a.w. Dan mengikut sejarah, ibunya Aminah mahu namakan anaknya itu dengan nama Ahmad, tetapi kemudian datuknya Abdul Mutalib memberikannya nama Muhammad.

Walaubagaimana pun, Ahmad dan Muhammad di dalam bahasa Arab maksudnya sama saja, iaitu 'Yang Terpuji'.

"Dan (ingatlah) ketika Isa putera Maryam berkata: "Hai bani Israil, sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepadamu, membenarkan kitab sebelumku, iaitu Taurat dan memberi khabar gembira dengan (datangnya) seorang Rasul yang akan datang sesudahku, yang namanya Ahmad (Muhammad)" ...... " (Surah As-Shaaf : Ayat 6)


Otak manusia dalam keadaan seperti orang sujud dalam solat

Bentuk otak manusia pun jika diperhatikan dengan teliti akan kelihatan seperti orang yang sedang sujud. Bersesuaian sekali kerana otak berada di dalam tempurung kepala yang digunakan untuk sujud.

Otak berada di bahagian paling atas manusia, tetapi apabila kita sujud, ia berada di tempat paling rendah, menandakan pengabdian kita pada Yang Menciptakan kita. Maka mengapa masih ada manusia yang sombong dan angkuh tidak mahu SUJUD kepada Tuhan yang mencipta kita?
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori KELEBIHAN / tahukah anda dengan judul solat adalah simbol bagi nama Nabi. Anda bisa bookmark halaman ini dengan URL http://cmdia.blogspot.com/2012/07/solat-adalah-simbol-bagi-nama-nabi.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: Hafiz Muslim -

Belum ada komentar untuk "solat adalah simbol bagi nama Nabi"

Post a Comment

terima kasih kerana sudi memberi coment, harap datang ke blog ini lagi ya.