Bolehkah Orang Bukan Islam Simpan Al-Quran?



Persoalan: Majikan saya berketurunan Cina. Masalahnya sekarang, dia ambil al-Quran tanpa pengetahuan dan memegang dan menyimpannya di dalam biliknya. Macam mana saya sebagai orang Islam untuk mengatasi masalah ini?


Jawapan: SECARA umumnya mengambil barangan milik orang adalah salah. Seseorang itu terlebih dahulu perlu meminta izin daripada empunya sebelum mengambil atau menggunakan sesuatu.
Ini termasuk dengan al-Quran dan barang lain milik orang lain. Seterusnya perbuatan majikan anda yang bukan mengambil al-Quran tanpa izin anda boleh dilihat dalam beberapa sudut, antaranya dia mungkin berminat dan mahu mendekati al-Quran.

Bagaimanapun dia mungkin malu untuk bertanya lebih lanjut. Anda boleh membiarkan perbuatannya itu dan menelitinya. Ia sebahagian daripada dakwah kepada bukan Islam.

Mudah-mudahan dia mendapat hidayah daripada Allah s.w.t kelak. Al-Quran pula ialah kitab hidayah yang diturunkan Allah untuk semua umat manusia.

Bagaimanapun, jika mendapati majikan anda mencemari kesucian al-Quran, anda hendaklah berani berterus terang bagi membela kesucian al-Quran.

Nabi Muhammad s.a.w pernah melarang membawa al-Quran dalam perjalanan ke negeri musuh. Alasannya ialah untuk menjaga kesucian al-Quran supaya tidak dihina dengan apa cara sekali pun – Dr Salam  Sumber: Harian Metro Online
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori ALQURAN / BERDOSA / ULASAN dengan judul Bolehkah Orang Bukan Islam Simpan Al-Quran?. Anda bisa bookmark halaman ini dengan URL http://cmdia.blogspot.com/2012/07/bolehkah-orang-bukan-islam-simpan-al.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: Unknown -

Belum ada komentar untuk "Bolehkah Orang Bukan Islam Simpan Al-Quran?"

Post a Comment

terima kasih kerana sudi memberi coment, harap datang ke blog ini lagi ya.