Berusaha Mendapatkan Solat yang kusyuk

Solat yang kusyuk ialah mereka yang sentiasa sedar dan menghayati segala pengertian dari setiap kalimah yang diucapkan didalam solatnya.Orang yang lalai ketika menunaikan solat seolah-olah mereka tidak merasa gerun dan takut melakukan perkara keji dan mungkar.Imam Al-Ghazali menyatakan bahawa orang yang tidak khusyuk solatnya dikira sia-sia,kerana tujuan menunaikan solat selain mengingati Allah SWT ia juga adalah benteng yang mencegah diri dari melakukan perbuatan yang keji dan mungkar.Sebagai contoh apabila kita
membaca ayat ke-4 dari Surah Al-Fatihah :
Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan,hari akhirat

maka tergambar segala kekalutan,kesibukan dan huru-hara manusia bersesak-sesak di Padang Masyar,ia akan membuatkan diri kita terasa semakin kerdil dan lemah disisi Allah SWT.

membaca ayat ke-5 dari Surah Al Fatihah:
Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah dan kepada 
Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.

Bererti kita telah memberikan kesetiaan dan pengabadian hanya kepada Allah SWT,bukannya menjadi penyembah kepada hawa nafsu atau yang lain-lain.Akhirnya menyebabkan kita tiada keinginan untuk melakukan perkara yang keji dan mungkar.Bagi orang yang menjadi hamba kepada nafsu pula mereka akan terus melakukan perbuatan keji dan ini adalah bercanggah dengan pengakuan ketika solat hanya menyembah Allah SWT semata-mata.

Rasulullah s.a.w bersabda,maksudnya:
"berapa banyak orang yang mendirikan solat,tetapi yang diperolehinya hanya penat dan letih,kerana mereka itu lalai dalam solatnya". Sumber
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori ALQURAN / KELEBIHAN / Nasihat dengan judul Berusaha Mendapatkan Solat yang kusyuk. Anda bisa bookmark halaman ini dengan URL http://cmdia.blogspot.com/2012/07/berusaha-mendapatkan-solat-yang-kusyuk.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: Hafiz Muslim -

Belum ada komentar untuk "Berusaha Mendapatkan Solat yang kusyuk"

Post a Comment

terima kasih kerana sudi memberi coment, harap datang ke blog ini lagi ya.