Terbaru!! Mata wang Euro akan Hancur dalam Beberapa Bulan lagi?


Sepanyol telah memberi amaran bahawa jika pemimpin Eropah gagal untuk menunjukkan pasaran dalam beberapa minggu dimana euro harus dipertahankan dengan semua bayaran, maka mata wang perseorangan zon euro akan hancur.

Sumber terdekat dengan kerajaan Sepanyol mengatakan pada hari Rabu (6/6) lalu bahawa pertemuan terpenting di Brussels pada akhir bulan harus mencari penyelesaian dengan persetujuan untuk mendirikan perbankan zon euro dan kesatuan pendapatan negara, tanpa perjanjian itu euro akan hancur dalam masa beberapa bulan .

Eropah dilanda krisis kewangan yang serius pada tahun 2008 dan keadaan ini semakin meningkat dalam beberapa bulan terakhir.

Akibat daripada krisis kewangan dunia, ekonomi Sepanyol mengalami kemelesetan pada separuh kedua tahun 2008, mengakibatkan berjuta-juta pekerja menganggur.
Krisis hutang zon euro semakin buruk dengan peningkatan kos pembiayaan Sepanyol dan bertambah kebimbangan bahawa negara itu mungkin perlu mencari pertolongan Kesatuan Eropah, seperti Greece.

Sebelum pada hari itu, George Soros, pelabur jutawan AS, menyatakan, Eropah hanya mempunyai tiga bulan untuk menyelamatkan euro.

"Dalam penilaian saya, penguasa [Eropah] mempunyai tiga bulan di mana mereka boleh memperbaiki kesalahan mereka dan membalikkan keadaan ketika ini," katanya.

Soros menambah bahawa krisis kewangan zon euro akan mencapai kemuncak pada musim luruh tahun ini, ketika ini ekonomi Jerman juga akan menurun sehingga Canselor Jerman Angela Merkel "akan menjadi lebih sukar dari hari ini untuk memujuk orang awam Jerman bagi menerima Eropah sebagai tambahan tanggung jawabnya."
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori BERITA / EKONOMI dengan judul Terbaru!! Mata wang Euro akan Hancur dalam Beberapa Bulan lagi?. Anda bisa bookmark halaman ini dengan URL http://cmdia.blogspot.com/2012/06/terbaru-mata-wang-euro-akan-hancur.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: Unknown -

Belum ada komentar untuk "Terbaru!! Mata wang Euro akan Hancur dalam Beberapa Bulan lagi?"

Post a Comment

terima kasih kerana sudi memberi coment, harap datang ke blog ini lagi ya.