ULASAN: Nabi tak suruh ikut mazhab? (5)

Kalaulah imam-imam seperti Imam Bukhari, Imam Muslim yang terkenal kewarakannya, Hadis-Hadis mereka menjadi sandaran orang-orang kemudian, juga mengikut mazhab, maka tidak hairanlah ulama-ulama besar selepas 300 tahun mengikut salah satu daripada mazhab-mazhab yang empat itu tadi. Abu Hassan Al Asyaari – mujaddid kurun ketiga, penyusun kaedah kitab usuluddin, bermazhab Syafi’i; Imam Al Ghazali,

ulama besar dan mujaddid kurun kelima yang terkenal dengan kitab Ihya Ulumiddin, juga bermazhab Syafi’i; Imam Sayuti – mujaddid kurun kesembilan, Syeikh Ibnu Hajar, Syeikh Ramli, Imam Subki, Syeikh Zakaria Ansori, Imam Nawawi, Imam Sya’rani juga bermazhab Syafi’i. Walaupun mereka ini semuanya bertaraf mujtahidin, mempunyai kitab-kitab yang besar dan layak berijtihad, namun mereka juga bermazhab.

oleh itu: kita sepatutnya berfikir kalau mereka yang bagitu alim pun mengikut mazhab, siapalah kita ini? mereka telah mengarang kitab besar-besar pun mengikut mazhab, siapalah kita yang baca kitab pun belum lepas ini? AKAN SAMBUNG BAHGIAN SETERUSNYA:
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori ULASAN dengan judul ULASAN: Nabi tak suruh ikut mazhab? (5). Anda bisa bookmark halaman ini dengan URL http://cmdia.blogspot.com/2012/04/ulasan-nabi-tak-suruh-ikut-mazhab-5.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: Unknown -

Belum ada komentar untuk "ULASAN: Nabi tak suruh ikut mazhab? (5)"

Post a Comment

terima kasih kerana sudi memberi coment, harap datang ke blog ini lagi ya.