Allah Perintahkan Beribadat Hanyalah...

 
Allah Azza wa Jalla tidaklah memerlukan amal hamba - Nya . Dia memerintah hamba - Nya untuk beramal , adalah agar manusia mengakui bahawa dirinya lemah dan selalu memerlukan pertolongan .
Pengakuan semacam itu adalah penting .
Dikisahkan ada dua orang disiksa di neraka . Kemudian Allah SWT . memerintahkan agar keduanya dikeluarkan . Setelah keduanya itu keluar , Allah Azza wa Jalla bertanya kepada mereka :
 
" Apakah yang menyebabkan kalian masuk neraka ? "
" Nafsu kami , " jawab mereka .
" Bukankah telah aku larang kalian berbuat maksiat kepada - Ku ? Bukankah aku telah mengutus Rasul - Rasul - Ku dengan bukti - bukti yang nyata lagi jelas ? Dan Bukankah telah aku sampaikan melalui lisan para ulama " Barang siapa yang taat akan memperoleh syurga , Istana didalamnya , kesenangan , dan bidadari , sebaliknya orang yang bermaksiat akan tinggal di neraka bersama Qarun , Fir'aun , dan Haman ? "
" Benar , tetapi kami tidak taat dan selalu bermaksiat kepada - Mu . "
" Kembalilah kalian ke neraka dan rasakanlah siksa - Ku , " perintah Allah .
Yang satu bergegas kembali , namun yang lain berjalan dengan enggan sambil sesekali menoleh kebelakang .
" Mengapa engkau berjalan cepat - cepat ? " Tanya Allah Azza wa Jalla kepada yang pertama .
" Ya Tuhan dahulu aku selalu membangkang perintah Engkau , sekarang sudah seharusnya aku taat kepada - Mu dengan kembali masuk ke neraka . " jawabnya .
" Dan kamu , mengapa kamu tidak akan kembali ke dalam neraka ? " Tanya Allah kepad yang kedua .
" Aku sangat mengharap ampunan Engkau , kerana tidak mungkin engkau mengembalikan kami kedalam neraka setelah membebaskan kami darinya . " jawabnya
" Masuklah kalian berdua ke dalam syurga - Ku . Masuklah kerana kamu telah mentaati perintah - Ku . Dan masuklah kerana kamu percaya pada rahmat dan kemurahan - Ku . "


Rahmat Allah Mengatasi Segelanya, 
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori tahukah anda dengan judul Allah Perintahkan Beribadat Hanyalah.... Anda bisa bookmark halaman ini dengan URL http://cmdia.blogspot.com/2013/12/allah-perintahkan-beribadat-hanyalah.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: Ustaz Cam -

Belum ada komentar untuk "Allah Perintahkan Beribadat Hanyalah..."

Post a Comment

terima kasih kerana sudi memberi coment, harap datang ke blog ini lagi ya.