ULASAN: Nabi tak suruh ikut mazhab? (4)

Banyak orang tidak sedar pembuku-pembuku Hadis atau perawi-perawi Hadis seperti Imam Bukhari, Imam Muslim, Imam Abu Daud, Imam Tarmizi dan lain-lain lagi, walaupun mereka mengumpulkan dan menilai Hadis tetapi dari segi kefahaman atau dalam mengeluarkan hukum, mereka juga bersandar dengan Imam-Imam Mazhab. Walaupun Hadis ada di hadapan mereka tetapi mereka tetap mengikut dan berpegang dengan kefahaman yang ada pada Imam Mazhab terutamanya Imam Syafi’i. Umpamanya Imam Bukhari, Imam Muslim dan Imam Tarmizi adalah bermazhab Syafi’i.
INILAH SEBAHGIAN PERKATAAN MEREKA YANG TIDAK SUKA BERMAZHAB, BIASANYA PERKATAAN SEPERTI INI DATANG DARI PUAK WAHABI / SALAFI PALSU
Kalaulah Imam-Imam Hadis itu pun mengikut Imam Syafi’i, siapakah kita ini sekiranya tidak mahu mengikut imam mana-mana mazhab seperti Mazhab Syafi’i? Jangan pula asalkan bertemu Hadis kita sangka sudah ikut Hadis. Untuk mengeluarkan hukum, mampukah kita? Sedangkan Imam- Imam Hadis itu pun menyandarkan kefahaman mereka kepada Imam-Imam Mazhab. Padahal kebanyakan mereka itu hidup pada sekitar 300 tahun daripada Rasulullah SAW serta menjadi ikutan sebahagian ulama dan orang awam di waktu itu.
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori ULASAN dengan judul ULASAN: Nabi tak suruh ikut mazhab? (4). Anda bisa bookmark halaman ini dengan URL http://cmdia.blogspot.com/2012/04/ulasan-nabi-tak-suruh-ikut-mazhab-4.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: Unknown -

Belum ada komentar untuk "ULASAN: Nabi tak suruh ikut mazhab? (4)"

Post a Comment

terima kasih kerana sudi memberi coment, harap datang ke blog ini lagi ya.