Masjid Di Canada tak Dibenarkan Azan

Ibu negara Kanada, Ottawa, mempunyai lapan masjid. Dari kejauhan, tidak terdengar suara azan dari kelapan masjid tersebut.

Muslim Kanada maklum dengan keadaan itu walaupun sebenarnya merindukan kumandang azan yang bergema hingga ke rumah mereka

Pengarah Eksekutif Islam Care Center, Omar Mahfoudhi, mengakui suara azan hanya kedengaran pada sekitar lingkungan masjid sahaja. Bagi Muslim yang bertempat tinggal jauh dari masjid tentu tidak akan mendengar azan.

"Jika suara azan terdengar hingga ke luar lingkungan masjid, tentu harus menggunakan medium pembesar suara. Kalau diizinkan, tentu itu lebih baik," kata dia seperti dikutip Ottawa Citizen, Selasa (4/9).

Mahfoudhi mengakui suara azan yang terdengar meluas akan membantu umat Islam yang tersebar di Ottawa akan mendatangi masjid dalam waktu bersamaan. Namun, undang-undang yang ada tidak membolehkan hal itu.
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori ARTIKEL PANAS / KELEBIHAN / KISAH TELADAN / Musuh Kita / tahukah anda dengan judul Masjid Di Canada tak Dibenarkan Azan. Anda bisa bookmark halaman ini dengan URL http://cmdia.blogspot.com/2012/09/masjid-di-canada-tak-dibenarkan-azan.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: Min Yahya -

Belum ada komentar untuk "Masjid Di Canada tak Dibenarkan Azan"

Post a Comment

terima kasih kerana sudi memberi coment, harap datang ke blog ini lagi ya.