Tiap-tiap Hari Ada Seorang tentera Amerika mati sebab bunuh diri



Jumlah tentera AS yang melakukan bunuh diri telah meningkat tahun ini, melebihi kematian tentera AS yang terbunuh dalam pertempuran dalam perarakan yang sama.

"Kami sangat prihatin tentang bunuh diri dalam ketenteraan," kata Cynthia Smith, jurucakap Pentagon, pada BBC pada hari Jumaat, 8 Jun semalam. Dia juga menambah bahawa hal itu adalah salah satu masalah yang paling mendesak yang dihadapi mereka.

Data yang dikeluarkan oleh Pentagon menunjukkan bahawa pada 3 Jun semalam 2012 tentera yang masih aktif bertugas yang melakukan bunuh diri mencapai 154, meningkat berbanding dengan 130 pada tempoh yang sama tahun lalu. Jumlah itu jauh melebihi kematian tentera AS yang terbunuh dalam pertempuran dalam tempoh yang sama tahun ini. Jadi setelah membuat perkiraan, maka setiap hari ada satu tentera AS yang mati bunuh diri.

Namun sebab-sebab mengenai tingginya angka bunuh diri ini belum jelas, dengan data menunjukkan bahawa tentera-tentera yang mempunyai sejarah pertempuran mempunyai risiko yang lebih tinggi. Keletihan, trauma dan penyalahgunaan dadah dijangka menjadi faktor bunuh diri.

Hampir kira-kira 6,500 tentera AS terbunuh dalam perang di Afghanistan dan Iraq sejak Oktober 2001. Meningkatnya jumlah korban tentera di Afghanistan telah menyebabkan kemarahan meluas di AS dan negara anggota NATO, mengurangkan sokongan awam untuk perang Afghanistan.
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori tahukah anda dengan judul Tiap-tiap Hari Ada Seorang tentera Amerika mati sebab bunuh diri. Anda bisa bookmark halaman ini dengan URL http://cmdia.blogspot.com/2012/06/tiap-tiap-hari-ada-seorang-tentera.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: Hafiz Muslim -

Belum ada komentar untuk "Tiap-tiap Hari Ada Seorang tentera Amerika mati sebab bunuh diri"

Post a Comment

terima kasih kerana sudi memberi coment, harap datang ke blog ini lagi ya.