Arab Saudi bakal berlaku pemberontakan dalam negara

Dalam wawancara pada hari Isnin (11/6/12) dengan Press TV lalu, Kamel Wazni, menolak spekulasi bahawa hanya sifat ketidakpuasan orang awam di Arab Saudi oleh kaum minoriti di Wilayah Timur berpendapat bahawa "jumlah yang cukup besar lain dari Saudi" menderita kesulitan ekonomi yang melampau, walaupun banyaknya pendapatan daripada hasil minyak di negara ini.

Para pengangguran dan angka kemiskinan yang tinggi menunjukkan bahawa pendapatan negara tidak disalurkan kepada rata-rata rakyat Saudi dan "setengah daripada pendapatan minyak hanya mengalir dalam keluarga kerajaan sahaja," katanya.

"Saudi akhirnya akan menyedari hal sedemikian dan melihat demonstrasi akan berlangsung di sekitar bahagian timur di Arab Saudi secara keseluruhan," kata Wazni keluar.

Pengisytiharan berlaku ketika memburuknya kesihatan daripada keluarga kerajaan Saudi kerana penuaan telah menimbulkan kebimbangan kekosongan kuasa pada saat tumbuhnya protes anti-rejim di negara ini.

Pada tarikh 26 Mei lalu, Putera Nayef bin Abdul-Aziz Al Saud, 79 tahun meninggalkan Arab Saudi untuk ujian perubatan di luar negeri untuk kedua kalinya dalam waktu kurang dari tiga bulan, tapi setakat ini masih belum tahu berita tentang keadaanya.

Nayef akan mengambil alih kuasa kerajaan yang kaya minyak itu selepas kematian Raja Abdullah, 87 tahun, yang juga sering mengalami masalah kesihatan.

Orang-orang di Arab Saudi baru-baru ini menjadi semakin vokal dalam menuntut hak-hak dan kebebasan yang lebih besar, sementara anak muda terdidik di negara ini telah mengambil langkah lebih serius mencabar tunggak turun-temurun kerajaan

Anda baru saja membaca artikel yang berkategori BERITA dengan judul Arab Saudi bakal berlaku pemberontakan dalam negara. Anda bisa bookmark halaman ini dengan URL http://cmdia.blogspot.com/2012/06/arab-saudi-bakal-berlaku-pemberontakan.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: Unknown -

Belum ada komentar untuk "Arab Saudi bakal berlaku pemberontakan dalam negara"

Post a Comment

terima kasih kerana sudi memberi coment, harap datang ke blog ini lagi ya.