ULASAN: bacaan alquran pahala sampai mayat? (akhir)

sebelum anda baca bahgian ini sila baca bahgian sebelumnya: bahgian keenam:
“Oleh kerana perbuatan mendekatkan diri kepada Allah (termasuk membaca Al-Qur’an kepada si mati) mesti didasari oleh nas-nas agama, bukan dengan analogi dan fikiran (pendapat) orang.”

Tentang hal ini telah dikemukakan banyak dalil yang ada di atas. Dalil-dalil itu kebanyakannya tidak dinilai Daif dan sebaliknya dijadikan hujah oleh para ulama bahawa boleh sampainya pahala bacaan al-Qur’an kepada si mati. Kenapa, tak percaya? Kalau masih tak percaya, anda boleh berusaha menyemak sendiri. Tanpa membuang masa ayuh kita lanjutkan analisis seterusnya!

yang pasti tanpa ada kekhilafan ialah Doa, ulama semua sepakat bahawa Doa kita untuk mayat akan sampai, bacaan Al-quran tak sampai? kenapa?

mungkin kita ada salah faham/ belum faham dengan baik tentang persoalan ini, baiklah disini saya akan jelaskan / syarahkan untuk anda dengan telitinya pada ANALiSA ke lima ini !!

telah sepakat para ulama bahawa Doa kita sampai kepada mayat, bacaan Al-quran ada yang kata tak sampai, cuba kita faham betul-betul isu ini, kalau Doa sampai kepada mayat kenapa Al-quran tak sampai? pada analisa yang lepas saya berikan dalil-dalil mereka yang kata tak sampai itu ialah kerana bacaan al-quran itu bukan amal / perbuatan si mayat itu, habis Doa kita pula adakah perbuatan si mayat?

saya pendekan analisa saya ini ialah: sekiranya Doa sampai kepada si mayat, maka bacaan al-quran pun sampai juga, kenapa? sebab kita baca al-quran untuk si mayat, bukan al-quran itu datang kepada mayat terus, bahkan yang datang kepada mayat itu ialah Doa kita selepas kita membaca al-quran itu, BIASA nya bila kita selasai membaca al-quran kita akan berdoa: ya allah sampaikanlah pahala bacaan al-quran yang aku membaca sebentar tadi kepada si fulan bin fulan, jadi membaca al-quran kepada si mayat sebenarnya termasuk dalam bab Doa juga. masalah ini senang diselasaikan jika kita berlapang dada untuk menerima.

Semoga bahasan ini menjadi sesuatu yang bermanfaat buat kehidupan kita bersama di dunia ini dan di akhirat kelak. Ya Allah, masukkanlah aku bersama orang-orang yang benar. Ya Allah jadikanlah aku penghuni syurga-Mu kelak. Amin.
______________________________

Sumber Rujukan:
1. Tafsir Al-Qur'an Al-Azhim. Imam Ibnu Katsir.
2. Tafsir Ad-Durr Al-Mantsur. Imam Al-Suyuti.
3. Al-Ruh. Sheikh Ibnul Qoyyim.
4. Al-Bayanul Qowim Litashih Ba'dhil Mafahim. Dr. Ali Jum'ah.
5. Al-Bid'ah fi Al-Mafhum Al-Islami Al-Daqiq. Dr. Abd Malik Abd Rahman As-Sa'di.
6. Al-Arba'in Al-Nawawiyyah. Imam An-Nawawi.
7. Al-Itqan fi Ulum al-Qur'an. Imam Al-Suyuti.
8. Tazkirah Al-Qurtubi. Imam Al-Qurtubi.
9. Mu'jizatul Qur'an. Imam Mutawalli Al-Sya'rawi.
10. Riyadh Al-Solihin. Imam An-Nawawi.
11. Argumentasi Ulama Syafi'iyyah. Ustaz Hj. Mujiburrahman.
12. Al-Fiqh Al-Manhaji 'Ala Mazhab Al-Syafi'i. Mustafa Al-Bugho, Mustafa Al-Khen, Ali Al-Syarbaji.
13. Hasyiatul Jamal.
14. Bujairimi ala al-Minhaj.
15. Al-Muktamad. Muhammad Az-Zuhaili.
16. Al-Umm. Al-Syafi'i.
17. Al-Mughni. Ibnu Qudamah al-Maqdisi.
18. Liku-liku Bid'ah dan Masalah Khilafiyyah. AlHamid AlHusaini.

Anda baru saja membaca artikel yang berkategori ULASAN dengan judul ULASAN: bacaan alquran pahala sampai mayat? (akhir). Anda bisa bookmark halaman ini dengan URL http://cmdia.blogspot.com/2012/03/ulasan-bacaan-alquran-pahala-sampai_8723.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: Unknown -

Belum ada komentar untuk "ULASAN: bacaan alquran pahala sampai mayat? (akhir)"

Post a Comment

terima kasih kerana sudi memberi coment, harap datang ke blog ini lagi ya.